Barn&Ungdom

All vår verksamhet är öppen för ungdomar from det året de fyller 15 år.

Nedan hittar du allt om träning för barn och unga.

KNATTE (Nu på lördagar kl 10 och kl 11)

Med tonvikt på lekfull jympa för bara barn! På Knatten jympar barn 4-6år, utan vuxna.

I höst bjuder vi på två Knattepass efter varann. För att vi inte ska bli för många knattar samtidigt kommer vi sätta en begränsning på 20 platser på vardera pass. När ni köpt Knattekort kommer ni kunna boka plats varje vecka på det pass ni vill gå på - samtidigt som första Knatte passet kl 10 kan förälder gå på Cirkelgympass eller gymma, samtidigt som andra Knattepasset kl 11 kan förälder gå på Spinning eller Indoor Walking eller gymma. Knattepasset pågår 55 min och vuxenpassen pågår 45 min för att matcha varann!

JUNIOR

Juniorjympan är ösiga, fartfyllda pass där kroppsuppfattning och grundfärdigheter som styrka, kondition, balans, hållning, böj, sträck och vrid tränas i kul övningar.Juniorjympan vänder sig till barn 7-12 år.

Gruppträning (i vuxet sällskap)

Barn är varmt välkomna på de flesta av våra jympa och gruppträningspass utan redskap det enda kravet är att barnet är med och tränar, inte sitter i salen inaktiv.

Gruppträning från 13 år

Från det år du fyller 13 år är du välkommen på all vår gruppträning.
För att delta på Spinning och IW måste du vara 150 cm lång.

Gym (i vuxet sällskap)  

Du som fyller 11 år under året kan träna tillsammans med en vuxen efter att du och den du ska träna med genomgått en instruktion med en tränare.Du ska också tillsammans med förälder läst och skrivit under vårt gymavtal.

Gym från 13 år  

Du som fyller 13 år under året kan träna på egen hand efter att du genomgått en instruktion med en tränare samt tillsammans med förälder läst och skrivit under vårt gymavtal.

Träning för tonåringar

Allmänna träningsråd:

  • Träna det du tycker är roligt. Se till att du blir guidad om vilka möjligheter som finns att välja på. Det du inte visste fanns kanske blir det roligaste!
  • Utnyttja bredden i utbudet. Utmana hela din kropp och träna allsidigt. Variera styrketräning med konditions- och rörlighetsträning. Det mår din kropp bra av.
  • Ge dig tid för träning. Utmana dig successivt både i antal träningspass och träningstid men också med tyngre och tuffare belastningar. Kroppen behöver tid för att bygga upp sig och bli starkare. På så sätt undviker du skador.
  • Träna smart. Se till att få hjälp med tekniken och en genomgång av alla övningar.
  • Fråga oss! På Friskis&Svettis finns många instruktörer och ledare. Vet du inte vad eller hur du ska göra, tveka inte att be om hjälp.

Till alla mammor och pappor, läs här.
Mer om träning för tonåringar, läs här.

 

Röris

Röris är ett rörelseprogram för barn mellan 6 och 10 år som funkar i klassrummet, ute, på gympan, på fritids, på idrottsdagarna eller varför inte hemma. Med grundprogrammet får du önskad effekt både när överskottsenergin flödar över och när det behövs ny fart och bättre fokus.Musiken och rörelserna får igång barnen och de vuxna direkt. Fråga om Röris i vår reception.

Att hjälpa barn att upptäcka rörelseglädje i tidig ålder är en investering livet ut. Tanken med Röris är att lägga till rörelse som en naturlig del av barns vardag. Röris är en succé och över 30 000 pedagoger har inspirerat med Röris sedan starten 2003!

Mini-Röris

Mini-Röris är lekfull Jympa för barn mellan tre och sex år. Förälder, pedagog eller annan vuxen kör Mini-Röris med barnen hemma eller på förskolan. Det är roligt och enkelt och kan genomföras både inomhus och utomhus. Barnen behöver inte byta om till träningskläder. Programmet är uppdelat i olika delar: start, lek på golvet, upp och hoppa, nedvarvning och vila. Fråga om Mini-Röris i vår reception.

miniroris4_008
roris6_001
Tonår